Nuuk Lufthavn, Grønland

AE Stålmontage har leveret facadeløsninger med fokus på holdbarhed og isolering. Terminalens langsider er opbygget af 240 mm mineraluldspaneler beklædt med 2 mm søvandsbestandigt aluminium i grå nuancer. Gavlene er beklædt med fibercementplader i antracitgrå nuancer. Servicebygning og kontroltårn anvender samme isoleringspaneler med stålbeklædning, mens trappetårne kombinerer mineraluldspaneler og fibercement. Materialerne er valgt for deres styrke, lette vægt og korrosionsbestandighed, tilpasset det arktiske klima.

Læs mere
Lokation:
58MF+P3F, Quassussuaq 3905, Greenland
Bruttoareal:
7.462 m2
Bygherre:
Kalaallit Airports International
Udført for:
MT Højgaard Grønland
Arkitekt:
Zeso Architects
Rådgivende ingeniør
Spangenberg & Madsen
Opført år:
2024

Om Nuuk Lufthavn

Nuuk Lufthavn er den første af tre nye lufthavne, der etableres i Grønland som led i en storstilet forbedring af landets infrastruktur. Sammen med de nye lufthavne i Ilulissat og Qaqortoq, der forventes at åbne i slutningen af 2026, skal Nuuk Lufthavn bidrage til bedre forbindelser og styrkede muligheder for turisme gennem hyppigere og mere omkostningseffektive rejsemuligheder.

Selvom Nuuk allerede har haft en lufthavn, er det nyt, at den nu kan håndtere internationale flyafgange. Dette muliggør direkte rejser til Grønlands hovedstad uden behov for mellemlandinger i Kangerlussuaq. Den nye lufthavn i Nuuk omfatter en moderne terminalbygning, en servicebygning og et AFIS-kontroltårn. Hertil kommer en ny landingsbane på 2.200 meter, der gør lufthavnen i stand til at modtage større fly.

De tre nye lufthavne er designet af Zeso Architects, der har ladet sig inspirere af Grønlands unikke natur og kultur. Bygningernes enkle design med skrå tage og grå nuancer harmonerer med det omgivende klippelandskab og den rå natur. Indvendigt er der fokus på varme og indbydende rammer, der skaber en behagelig oplevelse for de rejsende.

Terminalbygningen i Nuuk har et bruttoareal på 7.462 m² fordelt på tre etager. De to nederste niveauer er dedikeret til passagerer og forbinder vejforpladsen med flyforpladsen. Ankomst- og afgangsprocesser foregår på det første niveau, som også rummer en ventesal. Andet niveau huser en fælles ankomst- og afgangshal med adgang fra landsiden. Øverste etage er dedikeret til administration og udlejningslokaler.

Læs mere om vores arbejde med Nuuk Lufthavn.

Læs mere

Vores bidrag

Hos AE Stålmontage har vi haft hovedansvaret for lukningsentreprisen ved opførelsen af Nuuks nye lufthavn. Vi har stået for både produktion og montage af facaderne, mens tag, porte, døre og vinduer er udført i samarbejde med nøje udvalgte underentreprenører.

På terminalens langsider har vi monteret 240 mm tykke mineraluldspaneler med en isoleringskerne omsluttet af stål. Udenpå disse er vores egenproducerede aluminiumskassetter blevet monteret. Kassetterne er fremstillet af 2 mm søvandsbestandigt aluminium og lakeret i farven NWS Grey 29E7-02. De har en unik trapezform, der på afstand kan ligne rektangler, men som i virkeligheden skaber subtile variationer i dybde og skygger, som flot kommer til udtryk når sne og frost sætter sig. Denne detalje, kombineret med forskelle i niveau og bredde, giver facaden en dynamisk effekt, der harmonerer smukt med det omgivende klippelandskab. Aluminium blev valgt for sin styrke, korrosionsbestandighed og lave vægt, hvilket gør materialet ideelt til Grønlands barske klima.

Terminalens gavle er også isoleret med mineraluldspaneler, men her er facaden beklædt med fibercementplader i en antracitgrå nuance. Disse plader har en rå, taktil overflade, der forstærker koblingen til det naturlige, golde landskab.

Servicebygningen og AFIS-kontroltårnet er isoleret på samme måde som terminalbygningen, men beklædt med stålplader i grå nuancer. Hertil har vi også udført beklædning af trappetårne med 100 mm mineraluldspaneler, der er dækket af de samme fibercementplader som på gavlene.

Arbejdet i det arktiske klima
At bygge og montere under de barske arktiske forhold har stillet særlige krav til både løsninger og arbejdsmetoder. Grønlands omskiftelige vejr, der ofte byder på kraftige vinde, sne, regn og lave temperaturer, kræver særligt effektive tætningsløsninger og grundig planlægning. Samtidig skal vores montører kunne arbejde sikkert under udfordrende forhold med glatte underlag, kort dagslys og til tider dårlig sigtbarhed.

Materialernes anvendelsesforhold udgør også en udfordring. Selvom sommeren giver længere dage og mere lys, medfører den også øget regn, hvilket kan være en udfordring, da visse materialer kræver en relativt lav luftfugtighed for at hæfte ordentligt – ligesom en frossen fugemasse eller stivnet tagpap heller ikke er anvendeligt.

Logistikken er en anden udfordring. Transporten af materialer fra vores produktionsfaciliteter til byggepladsen i Nuuk tager mellem 4 og 6 uger, hvilket gør præcis planlægning helt afgørende.

På trods af disse udfordringer er montagearbejdet i Grønland en unik oplevelse. Her bliver alle løsninger og metoder testet til det yderste, og belønningen er stor. At stå på en kran en stille, solrig dag og se ud over Grønlands storslåede kystlandskab er en uforglemmelig oplevelse, der vidner om det særlige ved at arbejde i dette barske, men smukke miljø.