Skip to main content

Nye lufthavne baner vej

Med ikke mindre end tre nye lufthavne får Grønlands turisme nye betingelser, med hyppigere og mere omkostningseffektive rejsemuligheder, så flere eventyrlystne globetrottere kan besøge det spektakulære land.

I dag åbner den første nye lufthavn i hovedstaden Nuuk, der med en ny landingsbane nu kan facilitere internationale afgange direkte til- og fra den Grønlandske hovedstad. Det betyder langt flere afgange og de rejsende behøver ikke som hidtil at mellemlande i Kangerlussuaq, før de når hovedstaden.

De to sidste lufthavne er sat til at åbne i udgangen af 2026 i hhv. Ilulissat og Qaqortoq. Med tre nye lufthavne, der med flyruter vil kunne forbinde de fleste dele af landet inden for 1,5 time, og med afsæt for flere internationale fly, vil det uundgåeligt ændre på måden hvorpå der rejses rundt i Grønland. Det vil medføre en øget effektivisering, med færre omkostninger og logistiske udfordringer, samt helt nye eksistensvilkår for en potentiel helårs turisme. Den øgede fleksibilitet med flere indenrigsruter skal også være med til at fordele turismen mere jævnt rundt i landet. Lufthavnene bliver derfor et afgørende led til at løfte Grønland på bæredygtig vis, med en vækst som er lokalt forankret.

Nuuk lufthavn landingsbane

Arkitektur afspejlet af natur og kultur

Det københavnske arkitektur ZESO Architects, står bag designet af de tre lufthavne, der med en rød tråd i sit ydre afspejler den golde og rå natur, mens det indvendigt afspejler det grønlandske folks kultur med varme og indbydende rammer. MT Højgaard står bag opførelsen af Nuuk Lufthavn, mens de to andre lufthavne varetages af KJ Greenland.

Arkitekternes vision for de nye lufthavne har kredset om udviklingen af god og simpel arkitektur med solide rammer for airport planning, i robuste materialer med minimale vedligeholdelses krav. Bygningerne er lavet til at kunne modstå vejrforholdene i det arktiske klima, og de byggetekniske løsninger er udviklet med omtanke for nem reparation, så der ikke først skal indhentes særlige ressourcer, der kan have lange leveringstider.

Facader i harmoni med landskabet

AE Stålmontage har stået for hovedparten af lukningsentreprisen for Nuuks nye lufthavn. Konkret har vi selv været ansvarlige for produktion og montage af facaderne og hertil anskaffet underentreprenører til tag, porte, døre og vinduer.

På langsiderne af terminalen er der først og fremmest isoleret med et 240mm’s mineraluldspanel. Uden på dette er der monteret aluminiumskassetter, produceret på vores værksted. Kassetterne er lavet i en 2mm’s søvandsbestandigt aluminium med en grå lakering af farven NWS Grey 29E7-02. Formen på kassetterne er unik, i og med at de umiddelbart kan syne rektangulære, men faktisk er en smule trapezformet. En subtil detalje der sammen med niveau- og breddeforskelle, frembringer en dynamisk dybde i skyggerne, der sammen med sin grå farve smukt illuderer sit bagvedliggende klippelandskab. Valget faldt på aluminium grundet dets styrke og korrosionsbestandighed, men også sin lette vægt.

Terminalens to gavle er isoleret på samme vis med mineraluldspaneler; men i stedet for aluminiumskassetter består facaden her af en fibercementplade. Farven herpå er antracit, det vil sige en lidt mørke nuance end aluminiumskassetterne, og så har fibercementen en mere rå haptisk struktur, som fremhæver koblingen til det golde klippelandskab.

Servicebygningen, såvel som kontroltårnet, er isoleret med samme mineraluldspaneler, men beklædt med en pandeplade i stål, fremfor aluminium. Stålet er lige så vel lakeret i en grå nuance. Herudover har vi lavet beklædning af trappetårne, med et 100mm’s mineraluldspanel beklædt med den samme type fibercementplade som på gavlene.

Vejrets uundgåelige indflydelse

At bygge i det arktiske klima kommer ikke uden sine udfordringer. Det gælder både for løsningerne såvel som udførelsen. Med barske vejrforhold der både byder på storme af vind, sne og regn, sætter det helt andre standarder for tætningsløsninger. Herudover byder det på unikke arbejdsforhold for montagen, som uundgåeligt er tilknyttet det ustadige vejr.

Det gør sig gældende både i sikringen af forsvarlige arbejdsforhold for vores montører, der skal trodse minusgrader, nedbør, glatte veje, sparsomt dagslys og udforende sigtbarhed; men det gør sig også gældende for materialernes nødvendige anvendelsesforhold. For selvom sommeren byder på mere lys, byder den også på mere regn; og visse materialer kræver en forholdsvis ’tør’ luftfugtighed, for optimalt at kunne fæstne sig; ligesom man ikke kommer langt med en frossen fugemasse eller stivnet tagpap. Effektivitet af vores arbejde er derfor unægtelig bundet op på det lunefulde vejr.

Ligeså er logistikken der agilt må tilpasse sig vejret samt imødekomme lange leverancebetingelser. En forsendelse fra vores produktionsadresse til byggepladsen i Nuuk kan tage alt imellem 4-6 uger. Planlægning er derfor altafgørende.

Til trods for at en montageopgave i Grønland stiller helt andre udfordringer end i Danmark, så er det også en helt unik oplevelse. Alle løsninger og fremgangsmetoder bliver sat på spidsen i kampen mod elementerne; og på en rolig solskinsdag fra kranens top – så er udsigten over Grønlands golde kystlandskab et af de smukkeste og mest mindeværdige øjeblikke.

Leave a Reply